Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Glemmer vi Bibelen midt i vores religiøse frihed?

I mødet med verdens forfulgte kristne dukker der let ubekvemme spørgsmål op. Ét af dem handler om bibelbrug.

Glemmer vi Bibelen midt i vores religiøse frihed?

Af admin. leder af CTIP, Michael Agerbo Mørch 

Vi er mange kristne i Danmark, der lider af åndelig blufærdighed. Det føles næsten unaturligt at sætte ord på vores tro over for andre – selv i kristne sammenhænge. Mærkeligt nok, når vi nu lever i et land, hvor der ofte ikke vil være store konsekvenser forbundet med det. Endnu mere mærkeligt er det, at mange kristne, der lever under forfølgelse og diskrimination, er mere ivrige efter at vidne om Jesus. Det kalder på selvransagelse og bekendelse.

En anden ubekvem sandhed er, at Bibelen ikke læses af mange kristne i Danmark. Det kan skyldes mange ting, men det er stadig urovækkende. Bibelen er Guds tale til mennesker, også i dag, og hvorfor vil nogen fornuftig kristen dog slukke for den radio? Igen er det som om, at forfulgte kristne, der kan forvente barske konsekvenser for deres Bibelkærlighed, klynger sig mere til Ordet, end vi gør i Vesten.

For nyligt læste jeg en artikel af tidl. generalsekretær i Åbne Døre, Jørn Blohm Knudsen, som skriver: “Efter at have forklaret den kirkelig[e] situation i Danmark for en præst i et centralasiatisk land, sagde han: ‘Jeg vil ikke bytte. Jeg vil hellere bo her, hvor der er forfølgelse, end at bo i dit land, hvor der nok er frihed, men hvor Bibelen ikke tages alvorligt.'”

Hvorfor egentlig ikke? Hvorfor er Bibelen bedre end frihed? Fordi Bibelen giver os Guds nærhed, og den er bedre end noget andet. Vi har brug for at opmuntre hinanden til at læse dagligt i Bibelen. For uden Bibelen bliver vores tro formet af egne ønsker, af kulturen og af Satans løgne. Bibelen er Guds tale til os, givet til vejledning, trøst og håb. I Bibelen møder vi Gud selv; hans væsen, hans frelsesplan, hans dom og nåde. Lad os ikke glemme Bibelen midt i vores frihed!

Til opmuntring gives her et citat fra Theonas af Alexander, som omkring år 300 e.kr. skrev til sin elev, Lucian: “Let no day pass by without reading some portion of the Sacred Scriptures, at such convenient hour as offers, and giving some space to meditation. And never cast off the habit of reading in the Holy Scriptures; for nothing feeds the soul and enriches the mind so well as those sacred studies do.” Amen!