Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Integritet er en svær dyd

Det er slående, hvor mange, der kæmper med integriteten. Hvorfor er det så svært for os at stå fast på det, vi mener?

Af admin. leder af CTIP, Michael Agerbo Mørch 

Det følgende er en lille refleksion over Matt 5,37: “Men i jeres tale skal et ja være et ja og et nej være et nej. Hvad der er ud over det, er af det onde.”

Jævnligt deler jeg en udfordring med venner og kolleger: jeg har det svært med integritet. Jeg er flov ved det, men i praksis må jeg konstatere, at jeg ofte bøjer mine synspunkter og holdninger for at undgå slidsomme diskussioner – eller (værre) for at øge min chancer for at bevare min popularitet.

Én, jeg delte tankerne med, sagde, at hans job som sognepræst jævnligt satte ham i situationer, hvor hans integritet blev testet. Ofte var der modsatrettede forventninger fra en rimelig konservativ kernemenighed, en løsere, kulturkristen jeg-går-i-kirke-engang-imellem-gruppe og så byens almene borgere, som ikke går i kirke, men som alligevel har skarpe holdninger til, hvad præsten må sige. Jeg kan levende forestille mig, at ens ord ofte kræver lange overvejelser, så man forhåbentlig får sagt, hvad man mener uden samtidig at skubbe folk unødigt væk.

En anden, jeg delte tankerne med, arbejder i politik. Han var også splittet, særligt når nogle kristne har meget bestemte holdninger til, hvilke synspunkter han bør fremme – synspunkter han mestendels er enige i – og samtidig vidende, at han ikke kun repræsenterer denne mindretalsgruppe, men alle sine vælgere – og forhåbentlig endnu flere efter næste valg. Alligevel sagde han det meget rammende: “Jeg øver mig virkelig på ikke at sige ét i en sammenhæng og noget andet i en anden”.

Den lille bøjning mod slapheden

I den interessante bog How to think af den kristne kulturkritiker Alan Jacobs fortæller forfatteren om en episode, hvor han er blevet tilbudt at bidrage med en artikel til Harper’s Magazine om kristendommens status i USA. Ved du lidt om amerikansk kultur, så ved du, at Harper’s er et af de mest prestigefyldte magasiner overhovedet, og at kristent indhold ikke fylder nævneværdigt meget (læs: markant, sekularistisk blad). Jacobs var både henrykt og smigret, men samtidig ulmede frygten. Selvom han var blevet bedt om at give sin personlige vinkel på problemstillingen, så var han nervøs for, at han ikke ville turde at fortælle alt, han havde på hjerte, i frygt for at hans ikke-troende redaktør ville aflyse projektet. Men han besluttede sig for at give sin version uindskrænket og ikke foretage den skadelige, lille bøjning mod slapheden, som gør for mange katte grå og mister bid og kraft.

Jacobs kunne gå på kompromis med sin integritet mod at få sit navn i et anerkendt tidsskrift, men han valgte at stå ved sine holdninger og gå planken ud. Hans tekst blev trykt, og nu kunne han med større glæde modtage anerkendelse for sin flotte præstation.

Går vi på kompromis med vores integritet, så kan vi få nogle lettere sejre og hurtigere adgang til parnasset (i hvilken kontekst vi så end befinder os, for parnasser findes der mange varianter af). Men sejrene vil smage dårligere og frimodigheden vil langsomt knægtes.